Satanova metoda
Daniel
Studium biblických proroctví nepřináší vždy exaktně ověřitelné poznatky a mnohé čtenáře Bible to odrazuje od vynakládání úsilí na jejich studium. Někteří argumentují tím, že je předčasné proroctví studovat a hledat správné informace, které biblická proroctví obsahují. Poukazují přitom na řadu předčasně vyhlašovaných konců světa a příchodu Božího království. Na druhé straně můžeme zaznamenat veliké úsilí o, co nejlepší překlady Bible v rodném jazyce lidmi, kteří jsou upřímně věřící, jazykově nadaní, obdaření trpělivostí, pevnou vůlí a přesvědčením, že tak přispějí k lepšímu pochopení písma. Jestliže by měli pravdu ti první, bylo by úsilí těch druhých dost zbytečné. V samotné Bibli se dočteme:
,,Všecko, co bylo kdysi napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom skrze trpělivost a povzbuzení z Písem měli naději." Římanům 15:4;
Všimni si, že apoštol Pavel poučení z Písma spojuje s povzbuzením a nadějí. Asi i z vlastní zkušenosti víš, že pochopení důležitých věcí, které Tě mohou posunout dopředu v tom, co Tě zajímá, přináší vzpruhu a posiluje na duchu i naději na zdárný výsledek.
,,Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku." 2 Timoteovi 3:16,17;
Vidíme, že Písmo je Boží pomoc pro člověka, k poučení, k odhalování pravdy, k výchově ve spravedlnosti, k nápravě, slouží pro povzbuzení v naději, o níž Písmo vydává svědectví. Cílem Písma je připravit každého ke konání dobrých skutků. V tóře je napsáno, že dobro je vždy spojené s podporou života a zlo je spojené se smrtí. Dt 30,15; ,, Pohleď, předložil jsem ti dnes život a dobro i smrt a zlo." Hebrejské slovo ,,Tóra", kterým se nazývá prvních pět knih sepsaných Mojžíšem, se dá také vyložit slovem ,,instrukce".
Tóra a celé Písmo slouží jako návod, instrukce, učení pro pro život. Nejen pro ten současný, ale především pro život trvalý, nekončící, neboť Bůh, Stvořitel učinil člověka, aby žil věčně.
Apoštol Pavel píše, že Písmo slouží k poučení, povzbuzení, k usvědčování, k napravování, abychom byli dostatečně způsobilí konat dobré skutky. Platí to i o biblických proroctvích. Proto jsou v úvodu Janova Zjevení prohlášení za blahoslavené ti: ,,..., kdo slyší slova tohoto proroctví a zachovávají, co je v něm zapsáno, neboť ten čas je blízko.". Slovo ,,zachovávají" je překlad řeckého ,,téreó", které také znamená střežit, hlídat, uchovat, uchránit. V kralické Bibli je použito výstižné slovo ,,ostříhat", což se dá volně přeložit i jako nezapomenout, neztratit ze zřetele.
Biblická proroctví nejsou určena k získávání nějakých senzačních odhalení budoucnosti. Ale lidem, kteří se nechají trpělivě a vytrvale vychovávat Božím slovem, vydává takovým lidem svědectví o budoucím vývoji lidstva a jeho vlád. O záchraně lidstva před zánikem, jíž Bůh připravuje pro ty, kdo mu věří a mají v něm své útočiště. Díky Božímu slovu také víme, že poslední šelmu celé Babylonské epochy vystřídá Boží vláda, která nastolí na zemi spravedlivou vládu.
Jedna z vlastností Písma je nadčasovost a o proroctví to platí tím více. Většina biblických proroctví je psaná tak, že jejich pochopení přichází až, když se blíží jejich naplnění. Nelze jinak, protože byla vyslovena a zapsána v době, kdy pro některé popisované obrazy o budoucnosti, neexistovali za života proroka žádné pojmy. Proto jsou v biblických proroctvích používané tehdy běžné pojmy, symbolickým způsobem. Například hlava nebo roh jsou symboly pro vladaře a zosobněnou moc. Oči mohou znamenat proroky. Hora představuje království, jeho centrum, hlavní město království. Například Jeruzalém nebo Babylón. Zvířata v Danielově proroctví symbolizují království a velká socha ze snu Nebukadnesara symbolizuje epochu, která tehdy začala a skončí s příchodem Božího království.
S tím vším se v této větší studii setkáme. Způsobem rozboru a zkoumání Danielovy knihy se asi tato studie liší od mnoha jiných studií a výkladů. Má spíš ukázat jak se dá s biblickými proroctvími pracovat, než je podrobně vykládat. Danielova proroctví, podobně jako Janova kniha Zjevení popisují prorocký obraz závěru celé (babylónské) epochy na dnes už historicky známých událostech, které už jednou, v tzv. malém splnění nastaly. Máme tedy z čeho vycházet.
Jednotlivé kapitoly Danielovy knihy tvoří jeden velký celek složený z proroctví, z vyprávění příběhů Daniela a jeho přátel, z událostí podávajících svědectví o Božích mocných činech před zraky nejmocnějších vládců v té době a jejich respektu vůči Bohu Izraele. Celá kniha je Božím vzkazem vládcům světa, aby si uvědomili, že je nad nimi autorita celého nebe i země, kterou by měli respektovat. Proto Daniel zapsal v kapitolách 3.-6. mocné Boží činy, jež učinil před zraky králů a nejvyšších hodnostářů. Jejich svědectví je stejně platné dnes, jako tehdy.
Jednotlivé kapitoly budeme přidávat postupně, až budou hotové.
Kapitola 1. Začátek Danielova příběhu
Kapitola 2. Výklad snu Babylonského krále
Kapitola 3. Vysvobození z ohnivé pece
Kapitola 4. Bůh nebes dává i bere moc králům, jak chce