Křesťanské biblické badatelství
Proroctví pro současnost, biblické studie

Biblické proroctví pro Boží lid
Popularizace prvních výsledků vědeckého zkoumání Bible
Doporučujeme začít zde

Cesta člověka od Edenu do času obnovy
Kniha Zjevení Janovo
Klamy, které ohrožují naši budoucnost
Nové téma přidáno 30.4.2025


Sdělení lidu Kristovu a Mojžíšovu
Kdo má ucho slyš, co Duch říká církvím
Křesťanům
Sen krále Nebúkadnesara
Malachiášovo proroctví
Bůh působí na stvořené lidstvo
Kontextové studie
Přednášky z Památných slavností
Nová studie

Novinky

Nová úvaha:

Satanova metoda

23.8.2025

Umělá inteligence v Bibli?
17.12.2023

Konat dobro je cesta k životu
23.11.2023
Mír a bezpečnost
6.2.2022

Nová studie:

Příchod čtvrté šelmy

30 / 4 / 2023

Sedm pečetí nově

22 / 1 / 2023

Jezdec na bílém koni

20/3/2022

Hněv Boží a Beránkův
31/12/2021

Změna času
04/12/2021

Boží království uprostřed nepřátel

20/10/2021

Je Ježíš a Michael stejná osoba?
3/5/2020

Velký zástup, proroctví velké naděje
27/10/2017

V čase, kdy kraloval Bůh
10/2/2017

Biblická proroctví se naplňují, království Boží se přibližuje (19.11.2016)     
Vláda člověka nad člověkem brzy skončí
18/7/2016

Ježíš Kristus usmiřuje nebe a zemi
2/8/2015

Biblická proroctví a války
14/4/2015

Poselství muže ve lněném oděvu
4/2/2015

Daniel

 

Předmluva

 

Studium biblických proroctví nepřináší vždy exaktně ověřitelné poznatky a mnohé čtenáře Bible to odrazuje od vynakládání úsilí na jejich studium. Někteří argumentují tím, že je předčasné proroctví studovat a hledat správné informace, které biblická proroctví obsahují. Poukazují přitom na řadu předčasně vyhlašovaných konců světa a příchodu Božího království. Na druhé straně můžeme zaznamenat veliké úsilí o, co nejlepší překlady Bible v rodném jazyce lidmi, kteří jsou upřímně věřící, jazykově nadaní, obdaření trpělivostí, pevnou vůlí a přesvědčením, že tak přispějí k lepšímu pochopení písma. Jestliže by měli pravdu ti první, bylo by úsilí těch druhých dost zbytečné. V samotné Bibli se dočteme:

 

,,Všecko, co bylo kdysi napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom skrze trpělivost a povzbuzení z Písem měli naději." Římanům 15:4;

 

Všimni si, že apoštol Pavel poučení z Písma spojuje s povzbuzením a nadějí. Asi i z vlastní zkušenosti víš, že pochopení důležitých věcí, které Tě mohou posunout dopředu v tom, co Tě zajímá, přináší vzpruhu a posiluje na duchu i naději na zdárný výsledek.

 

,,Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku." 2 Timoteovi 3:16,17;

 

Vidíme, že Písmo je Boží pomoc pro člověka, k poučení, k odhalování pravdy, k výchově ve spravedlnosti, k nápravě, slouží pro povzbuzení v naději, o níž Písmo vydává svědectví. Cílem Písma je připravit každého ke konání dobrých skutků. V tóře je napsáno, že dobro je vždy spojené s podporou života a zlo je spojené se smrtí. Dt 30,15; ,, Pohleď, předložil jsem ti dnes život a dobro i smrt a zlo." Hebrejské slovo ,,Tóra", kterým se nazývá prvních pět knih sepsaných Mojžíšem, se dá také vyložit slovem ,,instrukce".

 

Poznámka : Hebrejské slovo תּוֹרָה (tóra) pochází ze slovního kořene י־ר־ה (jara) , který znamená ,,ukázat", ,,vést", ,,poučit" nebo ,,hodit, vrhnout" (ve smyslu vrhnout šíp - tedy nasměrovat). Doslovné významy slova tóra tedy mohou zahrnovat: p oučení, výuka / učení, instrukce, zákon (ve smyslu pravidla nebo normy chování), s měrnice, průvodce

V běžném náboženském a kulturním kontextu se ,,Tóra" obvykle překládá jako ,,Zákon", ale to je jen částečný a spíše tradiční překlad - doslovnější překlad by spíš zněl jako ,, nauka " nebo ,,instrukce" . Například:

תּוֹרַת מֹשֶׁה (Tórat Moše) = ,,nauka Mojžíšova" nebo ,,zákon Mojžíšův"                      

הַתּוֹרָה (ha-tóra) = ,,ta nauka" nebo ,,ta instrukce" - odkaz na Pět knih Mojžíšových

Tóra a celé Písmo slouží jako návod, instrukce, učení pro pro život. Nejen pro ten současný, ale především pro život trvalý, nekončící, neboť Bůh, Stvořitel učinil člověka, aby žil věčně.

 

Apoštol Pavel píše, že Písmo slouží k poučení, povzbuzení, k usvědčování, k napravování, abychom byli dostatečně způsobilí konat dobré skutky. Platí to i o biblických proroctvích. Proto jsou v úvodu Janova Zjevení prohlášení za blahoslavené ti: ,,..., kdo slyší slova tohoto proroctví a zachovávají, co je v něm zapsáno, neboť ten čas je blízko.". Slovo ,,zachovávají" je překlad řeckého ,,téreó", které také znamená střežit, hlídat, uchovat, uchránit. V kralické Bibli je použito výstižné slovo ,,ostříhat", což se dá volně přeložit i jako nezapomenout, neztratit ze zřetele.

 

Biblická proroctví nejsou určena k získávání nějakých senzačních odhalení budoucnosti. Ale lidem, kteří se nechají trpělivě a vytrvale vychovávat Božím slovem, vydává takovým lidem svědectví o budoucím vývoji lidstva a jeho vlád. O záchraně lidstva před zánikem, jíž Bůh připravuje pro ty, kdo mu věří a mají v něm své útočiště. Díky Božímu slovu také víme, že poslední šelmu celé Babylonské epochy vystřídá Boží vláda, která nastolí na zemi spravedlivou vládu.

 

Jedna z vlastností Písma je nadčasovost a o proroctví to platí tím více. Většina biblických proroctví je psaná tak, že jejich pochopení přichází až, když se blíží jejich naplnění. Nelze jinak, protože byla vyslovena a zapsána v době, kdy pro některé popisované obrazy o budoucnosti, neexistovali za života proroka žádné pojmy. Proto jsou v biblických proroctvích používané tehdy běžné pojmy, symbolickým způsobem. Například hlava nebo roh jsou symboly pro vladaře a zosobněnou moc. Oči mohou znamenat proroky. Hora představuje království, jeho centrum, hlavní město království. Například Jeruzalém nebo Babylón. Zvířata v Danielově proroctví symbolizují království a velká socha ze snu Nebukadnesara symbolizuje epochu, která tehdy začala a skončí s příchodem Božího království.

 

S tím vším se v této větší studii setkáme. Způsobem rozboru a zkoumání Danielovy knihy se asi tato studie liší od mnoha jiných studií a výkladů. Má spíš ukázat jak se dá s biblickými proroctvími pracovat, než je podrobně vykládat. Danielova proroctví, podobně jako Janova kniha Zjevení popisují prorocký obraz závěru celé (babylónské) epochy na dnes už historicky známých událostech, které už jednou, v tzv. malém splnění nastaly. Máme tedy z čeho vycházet.

 

Jednotlivé kapitoly Danielovy knihy tvoří jeden velký celek složený z proroctví, z vyprávění příběhů Daniela a jeho přátel, z událostí podávajících svědectví o Božích mocných činech před zraky nejmocnějších vládců v té době a jejich respektu vůči Bohu Izraele. Celá kniha je Božím vzkazem vládcům světa, aby si uvědomili, že je nad nimi autorita celého nebe i země, kterou by měli respektovat. Proto Daniel zapsal v kapitolách 3.-6. mocné Boží činy, jež učinil před zraky králů a nejvyšších hodnostářů. Jejich svědectví je stejně platné dnes, jako tehdy.

 

Jednotlivé kapitoly budeme přidávat postupně, až budou hotové.

 

Kapitola 1. Začátek Danielova příběhu

Kapitola 2. Výklad snu Babylonského krále

Kapitola 3. Vysvobození z ohnivé pece

Kapitola 4. Bůh nebes dává i bere moc králům, jak chce